onsdag 16 juli 2014

Medicinera bort en gåva?

Vi har så klart fått rekommendation om att börja medicinera, på detta sätt skall vår dotter kunna koncentrera sig och fokusera bättre. Vår dotter tar i dagsläget 10mg ritalin och även ibland melatonin för att komma till ro på kvällarna.

Från att veta så lite om ADHD och bli indragen i kunskap från broschyrer av läkemedels företagen så tyckte jag till en början att vi hade ett barn med ett genetiskt fel. Något man måste medicinera för så att man ökar de mängder av hormon och substanser som man saknar och då bli mer "normal". Jag blev helt såld av läkemedels företagens fakta och blev fokuserad på hur man som bäst kunde lösa detta "problem" med medicin.

Jag började mer bli intresserad av de nya rapporter som kom, att man pratar om 3-5% som har ADHD, 2-3 barn i varje skolklass. Hur kan detta komma sig? Eftersom de flesta tror att ADHD är något typ av fel, likaså som jag trodde i tidigare banor. Kan det ha något med kost eller miljö att göra? Varför ökar det så drastiskt, har vården blivit bättre på att förstå, har föräldrar som sökt vård blivit mer varse om ADHD?

Varför ökar antalet, är det pga av mer kunskap, men varför kallar man det diagnos och funktionsnedsättning om man har ökad kunskap. Har man ökad kunskap i ett fel som jag i min mening vill påstå. Har detta blivit en miljon industri för läkemedelsföretagen så att det blir lukrativt att sätta en diagnos, att medicinera bort en gåva, istället för att anpassa samhället till den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar